Contact

Sediul 1: Str. Lungă, nr. 137, Brașov, cod poștal: 500051
Sediul 2: Str. Șincai, nr. 4, Brașov, cod poștal 500051

©  design  and photos by Andreea Pașca 2018

Libertate și disciplină

Într-o clasă Montessori copiii au anumite libertăți:

  • Libertatea de mișcare: în mediul pregătit , doar materialele au locuri stabilite, nu și copiii. Corpurile lor în plină dezvoltare au nevoie de mișcare pentru a-și antrena mușchii, coordonarea și echilibrul. Materialele le oferă multe ocazii de a-și exersa mobilitatea grosieră și cea fină.

  • Libertatea de a alege: Copiii pot alege din materialele prezentate cu ce anume vor să lucreze. Pot alege unde să lucreze, cu cine, cu ce și pentru cât timp.

  • Libertatea de comunicare: Limbajul este important pentru copii și de aceea aceștia sunt liberi să comunice în timp ce lucrează. În clasă sunt inițiate multe jocuri și activități de limbaj pentru a sprijini aceasta, în afară de lucrul cu limbajul scris.

  • Libertatea de repetiție: copilul poate lucra cu un material cât de des și cât de mult dorește. Prin repetiție, copiii învață conceptele și își ameliorează abilitățile și precizia.

  • Libertatea de a nu fi întrerupți atunci când se concentrează. Toate materialele au un control de eroare. Copiii nu trebuie să fie verificați de un adult pentru a vedea dacă activitatea lor se face în mod corect. Adultul este instruit să nu intervină atâta timp cât munca copilului este constructivă.

Când vorbim despre disciplină,  nu  vorbim despre acea disciplină care vine din teama de pedeapsă. Este vorba despre această disciplină interioară și disciplina de sine ce apare spontan atunci când copilul începe să se concentreze,  în momentul în care desfățoară o activitate constructivă. Maria Montessori a observat acest fenomen și a ajuns la concluzia că disciplina și libertatea există în același timp Ele nu pot exista  una fără cealaltă.

Cunoștințele deprinse în timpul  unei prezentari reprezintă un punct de plecare. Când copilul va învăța să facă o activitate, se va bucura ulterior repetand-o. „Repetarea este mama învățării”. Prin repetare, mișcările copiilor devin precise și exacte. „Dezvoltarea vine din repetarea unui exercițiu, și nu din învățarea unuia nou. Atunci când un copil a ajuns la stadiul când el repetă un exercițiu, el începe să crească în interior și astfel poate fi observată disciplina lui în exterior „. Nimeni nu poate obliga copilul să facă această activitate,  dacă nu corespunde  nevoii sale  interne. Libertatea dintr-o clasă Montessori permite unui copil să se dezvolte în funcție de propriul său ceas biologic. Fiecare copil are propriul ritm natural. Sensibilități interioare ale copilului sunt ghidul său.

El este în măsură să dobândească abilități noi doar când organismul său este în măsură să facă acest lucru.

În clasa Montessori există și un număr de limitări:

  • Prima limitare: libertatea copilului este limitată de interesul colectiv. Copilul nu este liber sa alerge, să strige, sau sa-i deranjeze în orice alt mod pe ceilalți copii care lucreaza. Copiii învață să puna la locul sau initial materialul folosit, in aceeasi stare in care l-a gasit, astfel încât acesta sa fie acolo pentru celelalti copii. Aceste limitări sunt bazate pe respectul față de celelalte persoane din cameră. Acest lucru este ușor de înțeles pentru copii. Aceasta este o regula de aur. Micile curtoazii obisnuie duc la un grup social armonios si fericit.

  • A doua limitare: cunoașterea precede alegerea. Un copil trebuie să aibă cunoștințele necesare pentru a lucra cu un material înainte de a-l putea lua de pe raft. Fiecare material Montessori este construit cu un anumit scop iar explicarea si predarea acestuia sunt foarte precise. Adultul instruit folosește o mișcare precisă și cuvinte măsurate in timpul prezentarii materialului catre copil. Ulterior, copilul va repeta lucrul cu respectivul material pana cand il va intelege complet si va raspunde scopului pentru care acesta a fost creat.

  • A treia limitare: copilul trebuie să utilizeze materialul corect pentru ca scopul acestuia sa fie atins. Precizia găsita în mediul pregătit Montessori  reprezintă un cerc închis invizibil. Acționând în mod corect copilul se desăvârșește. Când copilul începe să repete în mod spontan acest cerc închis nu este restricționat pentru el. Copilul începe să simtă plăcerea lucrului desfășurat și continuă să lucreze răspunzând nevoilor sale interioare.

  • A patra limitare este reprezentată de numărul de materiale din clasă.  Libertatea de alegere este limitată de ceea ce adultul instruit pune pe rafturi, el face deciziile sale curriculare. Este important ca un material ce nu este util să nu fie lasat permanent în sală. În clasă pot exista decât materiale ce ajută la construirea de sine a copilului. În clasă sunt unele condiții ce dau posibilitatea copiilor de a lucra liber: mediul pregătit conceput la dimensiunile copiilor, ciclul de 3 ore de lucru dimineața și dacă este posibil și după-amiaza, numărul limitat de adulți, un grup mare de copii de vârste diferite, ordine în mediu, reguli puține și clare.

Dându-le libertate copiilor îi ajutăm să își dezvolte disciplina interioară. Exemple de activități care sprijină acest proces:

•    A duce materialele cu grijă

•    A vorbi încet pentru a nu-i deranja pe ceilalți

•    A face curat la masa de lucru după terminarea activității

•    A avea grijă de plante

•    A face liniște și a asculta activ când alții vorbesc într-un grup

•    A fi amabil și respectuos cu ceilalți

 

Copilul va dobândi disciplina interioară – în timp ce lucrează,  copiii cresc calm, acest calm extern este manifestarea fizică a calmului interior. Acestea nu pot fi realizate prin amenințări sau recompense. Disciplina nu poate fi obținută prin cuvinte. Adevărata disciplină vine din interior.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now